Przyszłość stawia przed nami wiele wyzwań naukowych, zawodowych oraz edukacyjnych. Szybko zmieniające się otoczenie, nieustanny postęp technologiczny, rosnące wymagania środowiskowe oraz oczekiwania społeczne, a także konieczność zachowania równowagi ekonomicznej mogą powodować poczucie niepewności, ale również podsycać ciekawość co tak naprawdę nas czeka w niedalekiej rzeczywistości.  
 
Celem Ogólnopolskiego Zjazdu Katedr Rachunkowości jest niezmiennie wymiana poglądów i doświadczeń na temat aktualnych problemów teorii i praktyki rachunkowości oraz zacieśnienie współpracy, a także integracja środowiska akademickiego polskich rachunkowców.
 
Chcielibyśmy Państwa zachęcić w tym roku do publikacji prac naukowych w następujących obszarach:

I. Rachunkowość 5.0 w kontekście wyzwań społecznych (CZŁOWIEK)
 
  • Wsparcie człowieka przez maszynę, współpraca człowieka z maszyną, czy autonomizacja inteligentnych maszyn w rachunkowości.
  • Rachunkowość 5.0 a rozwój nowych umiejętności i kompetencji w zawodzie księgowego i audytora.
  • Cyfryzacja rachunkowości a poprawa work-life balance pracowników.
  • Rozwój nowych technologii a wypalenie zawodowe księgowych i audytorów.
  • Wpływ transformacji cyfrowej rachunkowości na kulturę organizacyjną i rozwój kadr w obszarze inteligentnych systemów finansowo-księgowych.
  • Kwestie etyczne związane z zastosowaniem sztucznej inteligencji w rachunkowości.
  • Sceptycyzm, krytyczne myślenie i wartość profesjonalnego osądu w pracy audytora a rozwój autonomicznych systemów sztucznej inteligencji.

II. Rachunkowość 5.0 w kontekście wyzwań technologicznych (TECHNOLOGIA)
 
  • Zrobotyzowana automatyzacja procesów w obszarze rachunkowości i audytu.
  • Big Data i analiza danych w rachunkowości i raportowaniu zarządczym.
  • Potencjał uczenia maszynowego w analizie dużych zbiorów danych w rachunkowości.
  • Wykorzystanie przetwarzania języka naturalnego i danych ustrukturyzowanych w sprawozdawczości korporacyjnej.
  • Rola technologii blockchain w zapewnianiu bezpieczeństwa transakcji finansowych oraz ochronie wiarygodności danych.
  • Ryzyka związane z cyfryzacją rachunkowości i zastosowaniem sztucznej inteligencji.
  • Zastosowanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w celu wsparcia procesów i usług administracji podatkowej.
  • Wykorzystanie sztucznej inteligencji w audycie podatkowym i wykrywaniu oszustw.
  • Zakres zmian i modyfikacji programów nauczania w związku z innowacjami technologicznymi w rachunkowości.

III. Rachunkowość 5.0 w kontekście wyzwań ekologicznych (EKOLOGIA)
 
  • Rola strategicznej rachunkowości zarządczej w zielonej transformacji przedsiębiorstw i instytucji.
  • Planowanie strategii ekorozwoju w organizacji i jej wdrażanie przy pomocy controllingu.
  • Znaczenie narzędzi zielonego controllingu w określaniu celów, koordynacji działań ekologicznych  i monitorowaniu efektów w obszarze środowiskowym.
  • Środowiskowy rachunek kosztów w ujęciu zasobowym i procesowym.
  • Pomiar i raportowanie dokonań w obszarze środowiskowym.
  • Zarządzanie ryzykiem środowiskowym i klimatycznym jako odpowiedź na oczekiwania interesariuszy.
  • Audyt informacji i danych środowiskowych.
  • Standaryzacja sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w UE jako wyzwanie dla polskich przedsiębiorstw.
  • Sprawozdawczość niefinansowa jako narzędzie komunikowania interesariuszom wiarygodnych informacji na temat wpływu spółek na klimat.
  • Zielona Taksonomia i jej wpływ na wartość informacyjną raportów zrównoważonego rozwoju.

IV. Rachunkowość 5.0 w kontekście wyzwań ekonomicznych (ODPORNOŚĆ NA KRYZYS)
 
  • Wykorzystanie sztucznej inteligencji do identyfikacji zagrożeń dla ciągłości działania organizacji i prognozowania jej odporności na kryzys.
  • Zastosowanie Big Data, analityki biznesowej i algorytmów uczenia maszynowego do oceny scenariuszów ciągłości działania organizacji.
  • Wykorzystanie sztucznej inteligencji w podejmowaniu decyzji przeciwdziałających kryzysom.
  • Ocena opłacalności projektów inwestycyjnych z uwzględnieniem wymogów środowiskowych i aspektów społecznych.
  • Rola zrównoważonego finansowania w zapewnianiu odporności organizacji na nadchodzące kryzysy.

 



 
WAŻNE DATY
 31 maja 2024
 Termin rejestracji
 na konferencję
 15 lutego 2024
 Termin nadsyłania
 abstraktów artykułów/rozdziałów
 5 kwietnia 2024
 Termin nadsyłania pełnych
 tekstów artykułów (rozdziałów)
 15 kwietnia 2024
 Decyzja o zakwalifikowaniu
 artykułów do ZTR

 Decyzja o zakwalifikowaniu
 rozdziałów do monografii
 31 maja 2024
 Wnoszenie opłat za konferencję
 TERMIN OZKR 2024
 25-27 września 2024